V četrtek je v Ljubljani potekala 9. Agrobiznis konferenca, na kateri izbrali najboljše podjetnike v letu 2022
Namen izbora je promocija inovativnega pristopa v kmetijstvu, hrane, podjetne kmetije, zadruge in živilska podjetja ter uspešno povezane primere povezovanja v prehransko verigi. Naslov najboljšega podjetnika 2022 je pripadel Martinu Rojniku, ki je ustanovitelj blagovne znamke inovativnih ekoloških živil Grashka.
Na uvodni konferenci je minister za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano dr. Jože Podgoršek v nagovoru predstavil ukrepe in pomoči kmetov ob okrevanju po epidemiji covid-19, pomoči in ukrepe ob rasti cen energentov v Sloveniji, kot tudi o novih pristopih poslovanja za trajnostno kmetovanje v Sloveniji.
S projektom, ki ga podpira tudi kmetijsko ministrstvo, odkrivajo za zdaj male ponudnike, ki imajo potencial, podjetniško žilico, dovolj vztrajnosti in močno željo, da se v svoji tržni niši prebijejo na sam vrh, širijo obseg proizvodnje in pridejo na trgovske police. Konferenca je sklepni dogodek celoletnega projekta, s katerim opozarjajo na inovativna podjetja z novo tehnologijo pridelave hrane ali novim poslovnim modelom, ki bi pripeljala do večje samooskrbe.
Tokratni finalisti so bili kmetija Klepec z jedjo tsampo, ekološka inovativna živila znamke Grashka, mikrodestilarna z gini Petriot, kmetija Martinuc z divjo marlmelado iz plodov gozdnega drevja, ekološka živila podjetja Barbio’s, socialno podjetje Eko Prlekija ter izdelki iz jagodičja haskap podjetja Haskap.
Komisija je za najboljšega podjetnika 2022 izbrala Martina Rojnika, ki je ustanovitelj blagovne znamke inovativnih ekoloških živil Grashka. Preostale tri nagrade so podelili podjetju Eko Prlekija za povezovanje, kmetiji Klepec za inovativen izdelek, bralci pa so izbrali mikrodestilarno Petriot za Gin Zeleni Jurij.
Leta 2018 je sedem ekoloških kmetij in ena, ki bo ekološki certifikat še pridobila, ustanovilo socialno podjetje Eko Prlekija. To podjetje odkupuje ekološke pridelke in živila z ekokmetij po pošteni in vnaprej dogovorjeni ceni, končne kupce pa najde prek neposredne prodaje in spletne trgovine.
Trenutno tržijo izdelke in živila 45-50 ekokmetij, ki po večini kmetujejo v SV delu Slovenije. Vsaka dve tedna redno izvajajo dostavo končnim kupcem po Sloveniji, enkrat mesečno pa oskrbujejo tudi osem osnovnih šol in vrtcev.
Ekokmetije s tem dokazujejo, da lahko s skupno prodajo ponujajo javnim ustanovam dovolj ekološko pridelanih živil po konkurenčni ceni.
Letna prodaja po besedah prokurista Eko Prlekije Boštjana Kosca znaša dobrih 200.000€, v tem letu želijo prodajo povečati na 300.000€, v treh letih pa na en milijon evrov.
M. Z.