V zadnjih tednih smo bolj kot kadarkoli do sedaj v zgodovini Slovenije priča ustvarjanju javnega mnenja na podlagi različnih “raziskav” in “anket”, ki agresivno predstavljajo nove obraze. Že v preteklosti so Cerarja, Šoltesa, Jankoviča in Šarca glavni mediji razglasili kar za zmagovalce volitev, preden so v parlamentarni demokraciji sploh imeli stranke. Program je LMŠ sestavila šele po volitvah, saj se do zadnjega ni vedelo, kdo bo kandidiral na listah in kaj bodo počeli po volitvah. Ta “recept” je v uporabi od leta 2007, ko je razpadel LDS.
Praksa se ponavlja tudi tokrat. Že v času interpelacij se je pojavil mesija J. P. Damjan, pa za njim Čeferin, sedaj še Golob. Inštitut Mediana je v zadnjih decembrskih dneh za RTV Slovenija opravil javnomnenjsko anketo, ki na vrh postavlja Roerta Goloba, ki še nima sranke, ne programa, ne liste kandidatov. Agencija Parsifal je k stavri pristopila temeljiteje in praktično “povozila” rezultat Mediane.
Javnomenjske ankete so v razvitih demokratičnih državah resna stvar. Kredibilnost si agencija pridobi na podlagi natančnosti anket, na tem gradi svoj ugled cela desetletja. Ugotovljene nestrokovnosti ali prirejanja imajo hude posledice za tiste, ki prirejene ankete izvajajo, ter za tiste, ki so jih naročili. Lep primer za ponazoritev je sosednja Avstrija, kjer je moral zaradi tega odstopiti in se umakniti iz politike sam zvezni kancler Sebastian Kurz.
Vse pogostejši so pozivi posameznikov, da je potrebno to področje urediti. Merjenje javnega mnenja je torej v javnem interesu. Če nekdo zlorablja ta institut v namene prirejanja, bi vsekakor moral odgovarjati za to početje. Zakaj ne pride do ukrepanja pristojnih tožilstva? Odgovor se nam ponuja kar sam. Če je predsednik Vrhovnega sodišča RS lahko nekdo, ki ne more dokazati niti svoje izobrazbe, potem ne moremo pričakovati, da bo v to kislo jabolko ugriznil nekdo, ki je “na nižji poziciji” v tej piramidi.
M. Z.